Deel 3 van je levenspad

Nu ga je aan het échte werk beginnen. Deel 3 van je levenspad. Je bent een tiener en dat is al héél wat. Tenminste, zo zie je het zelf meestal. Deze school mag je zélf kiezen zeggen ze, dus nu ga je doen wat jij echt wil. ….zeggen ze…..

Er is een lang leven voor nodig om de gevolgen van de opvoeding geheel te boven te komen.
Jan Greshoff, Nederlands schrijver en letterkundige 1888-1971

Maar daar begint ook meteen het verhaal, je gaat naar de middelbare school als je twaalf of dertien bent. Welke twaalf of dertienjarige weet al precies welke kant hij of zij op wil met haar leven? Kun je daar op die leeftijd iets zinnigs over zeggen? En moet je dat überhaupt wíllen? En hoe vrij is die keuze nou wérkelijk? Ze slaan je om je oren met de resultaten van een citotoets, je ouders hebben een mening en docenten hebben hun (voor)oordeel. Niets zo makkelijk te beïnvloeden als een tiener, dus wie z’n keuze is het werkelijk?

Een nieuw bijltje om mee te hakken

But anyhow, je kiest een school en off you go! Je bent een eerstejaars en voegt je met enigszins knikkende knieën tussen al die oudere jongeren. Je hebt geen idee hoe alles hier gaat, dus je voelt je behoorlijk verloren, maar dat laat je natuurlijk niet zien, dat is not done. Gelukkig ging je niet als enige van jouw basisschool hierheen, dus je kan wat steun vinden bij je collega-nieuwkomers. Na een week of twee ben je deze dag al ver vergeten en weet je gelukkig al aardig waar je heen moet. Van lokaal naar lokaal en van docent naar docent. Allemaal met andere regeltjes en andere verwachtingen.

Maar op deze middelbare school zijn de regels van de school en de docenten niet de zwaarstwegende. Natuurlijk moet je je daaraan houden en loop je tegen dezelfde zaken aan als op de basisschool. Niet teveel zelf nadenken. Geen eigen beslissingen nemen. Bewaar je fantasie vooral voor thuis. Gedraag je naar verwachting en spreek geen docenten tegen. Daar heb je al mee leren leven, dus dat lukt je wel redelijk. Maar de ongeschreven regels, voorschriften en verwachtingen van tieners onderling krijgen hier een veel groter gewicht. En met dát bijltje heb je nog niet zoveel gehakt.

Groepsdruk is geen flauwekul!

Natuurlijk heb je op de basisschool ook wel eens een aanvaring met een collega-leerling gehad, maar dat was toch andere koek dan de groepsdruk die op een middelbare school van zich laat horen. Je wil er absoluut “bij horen”, maar hoe ver ga je daarvoor? Hoe ver dwaal je bij jezelf vandaan om de goedkeuring van anderen binnen te slepen? En die anderen zijn onverbiddelijk en keihard…..

De serie “13 reasons why”, gaat over dertien redenen die hebben geleid tot de zelfmoord van de vertelster. Het geeft een beeld van allerlei gedrag waar tieners op een middelbare school tegenaan kunnen lopen en dat liegt er niet om! Als onzekere tiener, op zoek naar jezelf en je plek in de wereld, neem je héél gemakkelijk een verkeerde afslag. Je laat je meeslepen en overhalen tot gedrag wat eigenlijk niet het jouwe is en uiteraard levert dat een stevige strijd op in je hoofd. Je gaat tegen je eigen natuur in en dat kan niet zonder merkbare gevolgen.

Geen idee wie je bent….

Je angst, onzekerheid en (zelf)twijfel krijgen enorme proporties. Maar de druk om dat vooral niet te laten zien, om vooral niet jezelf te zijn is minstens even groot. De mening en vooral het oordeel van je medescholieren vind je vele malen belangrijker dan die van jezelf. Je leert dat je macht nodig hebt om te overleven op deze plek. Je verlegd steeds opnieuw je grenzen om dat te bereiken. Steeds wals je zelf over je eigen grenzen heen. En als je het zelf niet doet heb je wel “behulpzame” medescholieren die dat voor je doen. Met een beetje pech heeft de persoon die je laat zien weinig overeenkomsten met wie je werkelijk bent (voor zover je dat al weet). Je zou van minder de weg kwijtraken en dat moet je dan vier tot zes jaar volhouden!

In het ergste geval vier tot zes jaar waarin je jezelf verloochend, in het beste geval kom je in de laatste jaren tot het besef dat je zo niet door kan en wil blijven gaan en vind je jezelf weer een beetje terug. Ondertussen houdt de school zich bezig met het toevoegen van (feiten)kennis. Zaken als weerbaarheid, trouw blijven aan wie je bent of de kracht die ieders gedachten hebben blijven onbesproken.

Terwijl je juist met aandacht voor díe zaken die negatieve groepsdruk zou kunnen doorbreken. Als iedereen wél zou laten zien wie hij of zij écht is en iedereen zich wél vrij zou voelen om zijn ware aard te tonen, dan had je een heel ander sociaal milieu. Dan was macht over anderen helemaal niet nodig. Dan is die groepsdruk weg en is kwetsbaarheid juist een kracht in plaats van een zwakte die je heel goed moet verstoppen omdat er misbruik van wordt gemaakt.

Je bent tussen de zestien en achttien wanneer je de middelbare school verlaat en dus vrij bent van alle druk en -voor-oordelen die daar heersten. De volgende opleiding en/of een werkplek staan alweer voor de deur, dus veel tijd om jezelf opnieuw uit te vinden heb je niet. Terwijl dat eigenlijk een véél belangrijkere les is dan alle lessen die je tot op heden hebt gevolgd…..

Hoeveel overtuigingen of schade draag jij nog bij je van de middelbare school?

Lees ook de andere delen van je levenspad, Deel 1 van je levenspad, Deel 2 van je levenspadDeel 4 van je levenspad en Deel 5 van je levenspad.

Change your mind to change your life

Volg ons ook op:

Wanneer niets doen precies is wat je nodig hebt

Er komt een moment in elk groeiproces waarop je het gevoel hebt dat alles even stilvalt. Je hebt losgelaten wat niet meer paste, je hebt vertrouwen geoefend en je intentie gezet. En dan…. lijkt er niks te gebeuren. Je zit in de leegte tussen het oude en het nieuwe, in

Lees verder »
De kunst van toelaten

De kunst van toelaten

Na het loslaten komt er een fase die veel mensen overslaan, het toelaten van het nieuwe. We denken vaak dat loslaten het eindpunt is, maar in werkelijkheid is het een doorgang. Een deur naar iets wat dieper en vaak ook nog spannender is, namelijk ontvangen. Dat lijkt heel eenvoudig, maar

Lees verder »
Het juiste moment laat zich voelen

Het juiste moment laat zich voelen

In “Erkennen wat was“ hadden we het over het belang van eerlijk kijken naar je verleden, zonder drama of oordeel. Maar wat nou als dat nog niet lukt? Wat als je voelt dat dat een put is die je nog niet wil openen, een zolder of kelder waar je nog

Lees verder »
Archieven

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!