Deel 2 van je levenspad

Yeahhh je bent een “volwassen peuter” geworden! Je mag gaan beginnen aan twee jaar kleuterschool, zes jaar basisschool en vier tot zes jaar middelbaar onderwijs. Ze gaan je zo’n 12 tot 14 jaar opleiden, “klaarstomen voor de maatschappij” noemen ze ’t ook wel eens. Gelukkig niet tegen jou, want dan zou je die maatschappij waarschijnlijk doodeng gaan vinden. Jij gaat lekker spelen op de kleuterschool…..

De grootste fout die men bij de opvoeding van de jeugd pleegt te maken is deze, dat men de jeugd niet aan eigen nadenken gewent.
Gotthold Ephraim Lessing, Duits toneelschrijver 1729-1781

Samen met een heel dotje andere “volwassen peuters” mag je je wereld een stukje vergroten. Dát is leuk! Overal is speelgoed en er is altijd iemand om mee te spelen, dit wordt een feest! Misschien niet helemaal zonder slag of stoot want hier krijg je natuurlijk de eerste schoolse regels en voorschriften aangeleerd. Je leert sociaal te functioneren in een groep en rekening te houden met anderen. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Het is wel even wennen dat je niet mag eten als je honger hebt en niet kan slapen als je moe bent, maar het blijft een heerlijk feest met al die andere kinders.

Daar komen de regels en voorschriften

En dan mag je verder naar de eerste klas -groep drie- van je basisschool-carrière. Fantastisch, nu gaat het echt gebeuren. Je gaat leren lezen, schrijven en rekenen! En je gaat leren over de geschiedenis, over biologie en waar Swara* ligt. Je gaat de wereld weer een stukje verder leren kennen. De wereld daarbuiten en de wereld op school.

Gedurende deze zes jaren worden nieuwe regels en voorschriften toegevoegd aan diegene die je al kende. Je leert netjes te luisteren naar de juf of meester want die weet het allemaal. Dat je óp de lijntjes moet schrijven en binnen de lijntjes moet kleuren. Je leert dat je je aandacht ín de klas moet houden en je niet mag afdwalen naar die vogeltjes buiten. En dat jouw opdracht er precies hetzelfde moet uitzien als die van je buurvrouw en dat er anders iets niet klopt. Je leert dat je toestemming moet vragen voor alles wat je wil doen, zelfs om te plassen en dat je geen beslissingen zelf mag nemen. Als je een huis moet tekenen, weten we allemaal hoe dat eruit ziet en teken je dus geen boomhut. En als je iets moet schrijven over je dromen moet je het wel realistisch houden volgens de normen van……? Dat laatste weet niemand.

Wat leer je ondertussen nog meer?

Je wordt boordevol informatie gestopt, al dan niet nuttig, maar wat leer je allemaal nog meer ondertussen? Bijvoorbeeld:

  • Nog verder afdwalen van je eigen oordeel. Je doet de dingen zoals ze horen, zoals ze van de juf moeten en zoals iedereen ze doet, niet zoals jij zélf denkt dat het goed is.
  • Je leert te twijfelen aan jezelf en aan je eigen kunnen. Doe je het wel goed? Wat zal de juf hiervan zeggen? Met welk cijfer gaat ze je beoordelen?
  • Binnen de lijntjes kleuren. Je leert binnen een stramien te blijven functioneren, maar ook binnen dat stramien te blijven dénken. Een huis ziet eruit zoals we dat kennen en als jij een heel ander huis tekent is het geen huis, voldeed je niet aan de opdracht en heb je een onvoldoende te pakken. Je fantasie wordt aan banden gelegd.
  • Je leert dat heel veel NIET kan. Je kan niet naar buiten gaan zitten staren, niet naar ’t toilet wanneer je moet, niet eten als je honger hebt, niet praten wanneer je daar behoefte aan hebt, enz. Maar ook gróótse dromen kunnen niet. “Je moet wel realistisch blijven” is de reactie van de juf en je klasgenoten lachen je uit.

.

Natuurlijk is de basisschool onmisbaar, het doet exact wat het zegt; het legt een mooie basis. Een basis van kennis en kunde, een basis van vaardigheden en een basis van sociale omgangsvormen. Maar óók een basis voor die drie “vrienden” die we al heel vaak hebben gezien, onzekerheid, angst en twijfel. Helaas heb je weinig geleerd over hoe je weerbaar wordt. Hoe je trouw blijft aan jezelf. En hoe je je fantasie kunt inzetten om een mooiere wereld te creëren, wat een kracht je gedachten hebben.

In hoeverre leef jij nog met de overtuigingen die je leerde op de basisschool?

Lees ook de andere delen van je levenspad, Deel 1 van je levenspad, Deel 3 van je levenspad, Deel 4 van je levenspad en Deel 5 van je levenspad.

Change your mind to change your life

*Swara ligt in Nepal 😉

Volg ons ook op:

Wanneer niets doen precies is wat je nodig hebt

Er komt een moment in elk groeiproces waarop je het gevoel hebt dat alles even stilvalt. Je hebt losgelaten wat niet meer paste, je hebt vertrouwen geoefend en je intentie gezet. En dan…. lijkt er niks te gebeuren. Je zit in de leegte tussen het oude en het nieuwe, in

Lees verder »
De kunst van toelaten

De kunst van toelaten

Na het loslaten komt er een fase die veel mensen overslaan, het toelaten van het nieuwe. We denken vaak dat loslaten het eindpunt is, maar in werkelijkheid is het een doorgang. Een deur naar iets wat dieper en vaak ook nog spannender is, namelijk ontvangen. Dat lijkt heel eenvoudig, maar

Lees verder »
Het juiste moment laat zich voelen

Het juiste moment laat zich voelen

In “Erkennen wat was“ hadden we het over het belang van eerlijk kijken naar je verleden, zonder drama of oordeel. Maar wat nou als dat nog niet lukt? Wat als je voelt dat dat een put is die je nog niet wil openen, een zolder of kelder waar je nog

Lees verder »
Archieven

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!