We managen tegenwoordig heel wat af. In bedrijven kun je een manager vinden voor elk onderdeel van het bedrijf, elke stap die wordt gezet en iedere beslissing die wordt genomen. Niet alleen in bedrijven maar ook in de zorg, de supermarkt en in kantoren struikel je over de managers. We managen zelf ons huishouden, het leven van de kinderen, we hebben timemanagement, financieel management en zelfs vrijetijdsmanagement. Maar hoe doen we het met ons eigen management? Met de firma “jij”……..?
Als je medewerkers manager maakt, voelen ze zich belangrijk en verantwoordelijk. Maak jezelf manager van je eigen leven en voel je belangrijk en verantwoordelijk.
– Ellen –
Als jij een bv(ba) bent, een bedrijf, hoe gaat het dan met het management van dat bedrijf? Is dat ook actief op elk gebied en bij elke stap en beslissing? Is het bedrijfsplan compleet en up to date? Wat staat er op de agenda? Morgen, volgende week, volgend jaar en de rest van je leven? Hoe haal je het meeste uit dat bedrijf? Hoe functioneert dat het beste? Waar kan het beter? Zijn de targets helder en hoe ga je die behalen?
Bij een bedrijf steken we daar eindeloos veel tijd en energie in. Maar voor de firma “jij” is het vaak allemaal een stuk slechter geregeld. Daar lijken we te denken dat het vanzelf wel goed loopt en dat het ook zonder doelen en zonder planning wel oplevert wat we ervan hopen. Maar is dat ook zo? Loopt het precies zoals je graag wil, ben je wie je wil zijn, voel je je goed en bereik je datgene wat jij graag wil?
Alles blijft zoals het was
In eerdere artikelen hebben we al gezien dat we vaak wat naar het negatieve leunen, dat angst en onzekerheid ons hinderen en dat we dwalen als we geen doelen voor ogen hebben. Het dagelijks leven vraagt dan al je aandacht, je laat je leiden door “de waanzin” van de dag en neemt beslissingen op basis van je huidige realiteit. Maar dat je daarmee niets nieuws creëert hebben we ook gezien. Door op dezelfde manier te blijven reageren op wat er al ís zal daar niets aan veranderen. Je staat niet aan het roer van je eigen bedrijf, maar laat het leiden door de realiteit van de dag.
Het management van jouw leven
Je leven managen begint bij het managen van je gedachten. Zoals je medewerkers niet gewoon hun gang zou laten gaan, zo laat je je gedachten ook niet hun eigen plan trekken. Je weet dat die medewerkers bepalend zijn voor hoe je bedrijf uit de verf komt, maar jouw gedachten bepalen hoe jij zelf uit de verf komt. Hoe je je voelt, hoe je reageert, wat je wel en juist niet doet en hoe je je leven ervaart.
Maak eens een bedrijfsplan voor de firma “JIJ”. Kijk eens rond hoe het er nu allemaal voorstaat in dat bedrijf en wat beter of anders kan. Bekijk het management, de financiën, de hiërarchie (van hart en hoofd), de besluitvorming, het bedrijfspand en de targets. Wat zou je graag anders zien? Beter gestructureerd, sneller geregeld, kordater besloten of doelgerichter. Soms zien we heel gemakkelijk hoe je meer uit een bedrijf zou kunnen halen, maar zijn we totaal blind voor het management van ons leven. Terwijl dat toch het belangrijkste is wat je te managen hébt.
Als CEO van jouw leven haal je er alles uit wat erin zit!